Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
Tv4 Nyheterna 2010-06-24 Allt fler tar lån utan säkerhet

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Insolvens i media
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jon
Superduper användare

Registreringsdatum: 03 november 2006

InläggPostat: 2010-06-24 21:40    Rubrik: Tv4 Nyheterna 2010-06-24 Allt fler tar lån utan säkerhet Svara med citat

Citat:
Allt fler svenskar hamnar i skuldfällan efter att ha tagit snabba lån utan säkerhet. På bara några år har de så kallade in blanco-lånen fördubblats och det är kvinnliga höginkomsttagare som står för den största ökningen- Det var efter en skilsmässa som jag hamnade i skuldfällan. Allting stod i mitt namn och jag fick betala. Från början var jag skyldig 450 000 och jag lyckades pressa ner det till 350 000, så det är det jag har kvar att betala, säger Anna Dahlgren till TV4Nyheterna.

Fler kvinnor skuldsatta
Anna Dahlgren stod för alla lån i förhållandet – samtliga in blanco-lån. Tidigare var det männen som var mest skuldsatta, men nu kommer kvinnorna snabbt ikapp. Och det är inget fattiglappsproblem - kvinnor med höga inkomster är den grupp som ökar snabbast.

- Det är en ökande del kvinnor som kommer och många är ensamstående. Vissa behöver hjälp med rådgivning, vissa behöver få en budget lagd – men många behöver hjälp med skuldsanering, säger Lena Nordqvist, Förbundet för överskuldsatta.

Vill ha tuffare lagar
Det går att få lån trots att man har betalningsanmärkningar och trots att man inte har fast arbete. Insolvens vill ha tuffare lagstiftning.

- Jag tycker inte man ska få låna ut pengar till folk utan inkomst och jag tycker inte det är statens ansvar att driva in pengar sen om det inte fungerar, säger Lena Nordqvist.

På några år ha in blanco-lånen fördubblats och i semestertider är det extra många som utnyttjar möjligheten – 400 000 svenskar lånar för att klara semestern. Och klarar man inte avbetalningarna hamnar ärendet hos kronofogden.

Avbetalning=lån
- I dag kan du köpa allt på avbetalning och avbetalning är ett sorts lån. Du binder upp dina kommande inkomster på mat du redan har ätit, musik du redan har tröttnat på. Du binder upp din framtid på det du ska betala imorgon – hur ska du då vara säker på att få ekonomin att gå ihop? säger Jan Åkerlund, Kronofogdemyndigheten.

Kvinna eller man, fattig eller rik – skuldens skam drabbar alla.

- Man skäms oerhört för att hamna i skuld. Det gör jag fortfarande – det är skamligt. Man kanske kan lagstifta på ett annat vis för att hindra att människor hamnar i det här, för det är ju inte bra för samhället i stort att så många hamnar i skuldfällor, säger Anna Dahlgren.

.

http://www.nyhetskanalen.se/1.1693321/2010/06/24/allt_fler_tar_lan_utan_sakerhet
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Insolvens i media Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet